این روزها که کشورمان با بیماری کرونا دست و پنجه نرم میکند ، آزمون ها نیز به صورت مجازی برگزار میشود ،اکثر این آموزش ها به صورت پرسشنامه آنلاین برگزار میشوند ، در ادامه با ما همراه باشید ، تا انواع پرسشنامه را با هم بررسی کنیم
درک پرسشنامه و ویژگی های پرسشنامه و نقاط قوت و ضعف آن، و همینطور حساسیتهایی که باید در مورد یک پرسشنامه وجود داشته باشد، کار سادهای نیست.
با جرأت میتوان گفت یکی از مهمترین دستاوردهای کسی که در مقاطع تحصیلی رسمی دانشگاهی، سطح پی جی را به پایان میرساند، این است که میتواند این ظرافتها را درک کند.
هنوز هم کم نیستند پرسشنامه هایی که سالها در مقیاس میلیونی مورد استفاده قرار میگیرند و دانشگاههای بزرگ جهان آنها را تایید میکنند و بعداً مشخص میشود که در طراحی آنها مشکلاتی وجود داشته است.
برای درک دشواری ماجرا، کافی است به عنوان مثال، این مسئله را در نظر بگیرید که پس از سالها رواج پرسشنامه ام بی تی ای در جهان، هانس آیزنک در کتاب خود گزارش میکند که چیزی که در پرسشنامه ام بی تی ای تحت عنوان درونگرایی – برونگرایی اندازه گیری میشود، با نوروتیسیزم است و نمیتواند درونگرایی – برونگرایی را ب
پرسشنامه یک ابزار تحقیقاتی با مجموعهای از پرسشها است که با هدف جمع آوری و ثبت اطلاعات مورد استفاده قرار میگیرد.
این تعریف از پرسشنامه، آن قدر گسترده و باز است که تقریباً شامل هر چیزی میشود!
در سایر منابع، شرطها و قیدهای دیگری هم مطرح شدهاند:
بعضی منابع، مکتوب بودن را در تعریف پرسشنامه قید کردهاند (شاید در دوران دیجیتال، این قید چندان قابل پذیرش نباشد)
برخی منابع دیگر، پرسشنامه را ابزاری برای گردآوری اطلاعات از پاسخ دهندهی مطلع تعریف کردهاند.
در برخی از تعاریف پرسشنامه، تاکید شده که موضوع سوالات در مورد دیدگاهها و نگرش و ترجیحات مخاطب است.
برخی تعاریف دیگر، دانش و نگرش و عملکرد را به عنوان حوزه های اصلی مورد سنجش در پرسشنامه ها مطرح میکنند.
به نظر میرسد که برای هدف ما (که صرفاً آشنایی کلی با پرسشنامه است) مناسبتر باشد به جای بررسی تعریف پرسشنامه، به کاربردهای مختلف پرسشنامه ها توجه کنیم:
برخی از رایج ترین کاربردهای پرسشنامه
کاربردهای پرسشنامه ها، محدود و مشخص نیست و مجموعه گسترده ای از کاربردها را میتوان برای پرسشنامه ها تصور کرد. در اینجا صرفاً به برخی از این کاربردها میپردازیم: برخی پرسشنامه ها، برای سنجش نگرش و ترجیحات مخاطب، در یک زمینه مشخص مورد استفاده قرار میگیرند. به عنوان مثال:
پرسشنامه برای اطلاع از محبوب ترین برنامه های تلویزیونی یا سایت های اینترنتی
پرسشنامه برای تشخیص اینکه تغییر بسته بندی و قیمت، تا چه حد تصمیم های خرید مشتری را تغییر میدهد
پرسشنامه برای انتخاب کتابهایی که هر فرد، برای خرید و مطالعه توصیه میکند
برخی پرسشنامه های تحقیقاتی، با هدف سنجش رابطه بین دو یا چند متغیر مورد استفاده قرار میگیرند. به عنوان مثال:
سنجش رابطه جنسیت و درآمد
سنجش رابطه بین تحصیلات دانشگاهی و احترام به قانون
سنجش رابطه بین سن و میزان مطالعه
سنجش رابطه بین ماه تولد و ویژگی های شخصیتی یا سلامت
پرسشنامه هایی که برای سنجش فکتها (Facts) مورد استفاده قرار میگیرند. به عنوان مثال:
وقتی شما از یک فروشگاه خرید میکنید، از شما میپرسند که از چه طریق با آن فروشگاه آشنا شدهاید.
در هنگام مراجعه به یک سمینار، ممکن است تحصیلات شما و سن و جنسیت شما، یا شغل شما، پرسیده و ثبت شود.
دو شیوه متفاوت استفاده از پرسشنامه در فضاهای آکادمیک و دانشگاهی
بخشی از تحقیقات دانشگاهی در سراسر جهان، مشخصاً با هدف طراحی و ساخت پرسشنامه انجام میشود.
مثلاً یک یا چند محقق، ماهها و سالها وقت میگذارند و مثلاً پرسشنامه ای را طراحی میکنند که معتقدند میتواند برای سنجش شادمانی یا سنجش رضایت شغلی یا کیفیت زندگی کاری مورد استفاده قرار بگیرد.
بخشی دیگر از تحقیقات دانشگاهی، از پرسشنامه های استاندارد استفاده میکنند.
در واقع، این محققان، به سراغ دستاوردهای گروه اول میروند و پس از اطمینان از صحت و کارایی و اعتبار و روایی پرسشنامه، از آن برای سنجش یک یا چند ویژگی در جامعه آماری مد نظر خود استفاده میکنند.
به عنوان مثال فرنهام پرسشنامه ای برای سنجش نگرش پولی طراحی کرده است. او در گروه اول قرار میگیرد.
حالا محقق دیگری ممکن است از پرسشنامه فرنهام استفاده کند و رابطه بین وسواس پولی فرزندان و سطح درآمد والدین را بسنجد.
عمدهی کاربردهای پرسشنامه در تحقیقات دانشگاهی را میتوان در یکی از دو گروه فوق طبقه بندی کرد.
البته فعالیتهای ارزشمند دیگری هم در ارتباط با پرسشنامه ها وجود دارد و آن، محققانی هستند که به صورت دائمی و گسترده، قابل اعتماد بودن و اتکا به پرسشنامه ها را در شرایط مختلف میسنجند
ابزار های زیادی برای طراحی پرسشنامه آنلاین وجود دارند که با توجه به نوع پرسشنامه ای که میخواهید ، میتوانید انواع آن را برای دانشجویان خود طراحی کنید
دوربینهای مداربسته معمولاً برای نظارت بر اماکن داخلی و خارجی مورد استفاده قرار میگیرند و بسته به شرایط محیط انواع مختلفی دارند. این دوربینها میتوانند دوربینهای ویدئویی یا دوربینهای دیجیتال باشند. یک مهندس آلمانی به نام والتر بروش مخترع دوربین مداربسته بود.اولین رونمایی از دوربین مدار بسته در اماکن عمومی آمریکا در سال ۱۹۱۳ بود در ادامه با بلاگتن همراه باشید
تاریخچه دوربین مداربسته
اولین دوربین مداربسته در سال ۱۹۴۲ توسط ارتش آلمان برای نظارت بر چگونگی شلیک موشک V2 در ایستگاه پرتاب این موشک نصب شد. حدود ۷ سال بعد در آمریکا سیستمهای مدار بسته تجاری به بازار آمد با نام Vericon و جالب توجه است که استفاده از این دوربینها نیازی به مجوز دولتی نداشتهاست.
اولین دوربینهای تحت شبکه در سال ۱۹۹۶ توسط شرکت "Axis" با استفاده از پایه نرمافزاری لینوکس (Linux) تولید شد، این دوربینها براساس استانداردهای HTTP و RTSP طراحی گردیده بود و از استانداردهای IP برای ارسال تصاویر در قالب اطلاعات (Data) استفاده میکرد. دوربین مداربسته از طریق ثبت اطلاعات تصویری یک محیط امکان پیگیری شخصی یا قضایی پس از وقوع جرم را محیا می کند. امروزه استفاده از تصاویر دوربین های مداربسته در سطح شهر به بخشی از روند پیگیری پلیس و سازمان های امنیتی تبدیل شده. داشتن تصویر از محل وقوع جرم، روند اجرای آن یا افراد متخلف درگیر، امکان پیگیری و جلب مجرمین را به شدت بالا می برد. از منظر قضایی نیز تصویر ضبط شده در دوربین های مداربسته به عنوان یک مدرک کاملا معتبر شناسایی می شود و میتوان به راحتی به آن استناد کرد.
از نظر شکل ظاهری و نوع کاربرد دوربین مداربسته
دوربین مداربسته دام(Dome):اصطلاح دام(Dome) به معنای گنبد است. همانطور که از معنای این دوربینها واضح است اصطلاح دام به شکل بدنه این نوع از دوربینهای مداربسته دلالت دارد. این دوربین ها بیشتر برای نصب بر زیر سقف طراحی شده است.
تفاوت دوربین مداربسته آنالوگ و تحت شبکه
شرکت هایک ویژن یک شرکت چینی است که در سال ۲۰۰۱ تاسیس شده و از آن زمان تا به امروز همواره در لیست پرفروشترین و بهترین برند دوربین مداربسته در جهان قرار داشته است. یکی از مزایای این شرکت اهمیت به بخش تحقیق و توسعه است که رابطه مستقیمی با ایجاد خلاقیت و نوآوری در محصولات دارد. از اینرو هایک ویژن دارای یکی از بزرگترین تیمهای تحقیق و توسعه در جهان است. همچنین این شرکت به منظور ارتقا کیفیت محصولات خود در انواع کاربری ها، سالانه ۷ درصد از سود خود را صرف بخش تحقیق و توسعه میکند. شرکت هایک ویژن شامل مجموعه ای از ۳۱ شعبه داخلی در کشور چین و ۱۲ شعبه در سرتاسر جهان است. به دلیل کیفیت بالا و در عین حال قیمت مناسب محصولات آن، دوربین هایک ویژن از جمله پرفروشترین و محبوبترین برندها در جهان محسوب میگردد. هایک ویژن یکی از تولید کنندگان و برندهای دوربین مداربسته درحوزه سیستم های امنیتی است که در سال ۲۰۰۱میلادی(۱۳۸۰شمسی) در هانگژو چین تاسیس شد. هایک ویژن با بیش از ۱۳۰۰۰ نیروی انسانی و ۴۰۰۰ نفر در بخش تحقیق و توسعه ، دارای بزرگترین تیم تحقیق و توسعه میان برندهای فعال در این حوزه می باشد. این شرکت همواره به دنبال توسعه محصولات خود از طریق نوآوری وخلاقیت و همچنین خلق ارزش پایدار بوده است. تا کنون محصولات هایک ویژن در بیش از ۱۰۰ کشور به فروش رسیده است. واین شرکت در نقاط گوناگون جهان از جمله آمریکا،هلند،ایتالیا،روسیه،هنگ کنگ،دبی،ایران و… دارای دفاتر مستقیم فروش میباشد. محصولات این شرکت شامل طیف کامل و وسیعی از دوربین های آنالوگ و دوربین تحت شبکه، دستگاه های ضبط تصاویر آنالوگ،ذخیره ساز های تحت شبکه و… می باشد. در واقع هدف برند هایک ویژن کشف راه های نوآورانه ، تقویت چشم انداز برای تصمیم گیران و متخصصان ، ایمنی بالا وتوسعه ی پایدار جهان میباشد. برند هایک ویژن فراتر از تکنولوژی روز فعالیت میکند و همواره از لحاظ طراحی در میان برند های دیگردر این حوزه حرف اول را میزند دیجی حفاظ نمایندگی هایک ویژن در ایران است . این شرکت توانسته به واسطه قدرت خود در تولید دوربین های مدار بسته و البته قیمت مناسب در برابر کیفیت بالا پروژه های زیر را در سطح جهان به اجرا برساند.
نصب آسان، تصاویر بسیار با کیفیت، قیمت مناسب در کنار کیفیت بالا، امکان مشاهده تصاویر از راه دور بر روی گوشی همراه یا تبلت، کیفیت و دوام بالای محصولات (پشتیبانی از استانداردهای IP66 ،IP67)، سازگاری دوربین هایک ویژن با سایر دوربینهای مداربسته با تکنولوژی متفاوت مانند آنالوگ، AHD و …، تولید و ارائه انواع نرمافزارهای مدیریت تصاویر که توسط خود شرکت، مجهز به انواع قابلیتهای تجزیه و تحلیل تصاویر مانند تشخیص عبور از خط، تشخیص چهره به کمک هوش مصنوعی و …
وجود برندهای تقلبی با همین نام در بازار، عدم سازگاری با برندهای متفرقه، تعداد مدل دوربین هایی که همزمان با تصویر، صدا نیز ضبط می کنند در این برند محدود است.
شرکت پارس ارتباط به تنهایی اقدام به فروش دوربین مداربسته نکرده و مسئولیت فروش را بر عهده عاملیت های خود در تهران و شهرستان ها قرار داده است . فروشگاه هایلوک یکی از نمایندگی های فروش این محصولات در تهران است که قابلیت ارسال محصولات این دو برند به سراسر ایران را فراهم کرده است . همچنین امکان همکاری برای نصب دوربین مدار بسته در سراسر ایران توسط دیجی حفاظ برای شما فراهم شده است . همچنین مجموعه دیجی حفاظ شما را در تمام مراحل خرید نصب و راه اندازی اینسیستم های نظارتی یاری خواهد کرد و شما می توانید تمامی مراحل اجرا را به این تیم بسپارید. این مجموعه نمایندگی هایلوک و هایک ویژن در ایران است .
روشهای ارتباط مشتری
مرکز تماس در عین پاسخگویی به مشتریان ، نیازهای اطلاعاتی و خدماتی همکاران را نیز پوشش می دهد و به عنوان یک نقطه شروع می تواند به صورت مستقل از زمان و مکان در ساعات اداری در گستره ای ملی از طریق سیستمهای ارتباطی نظیر شبکه اینترنت ، تلفن ، پیام کوتاه ، خدمات اطلاعات مورد نیاز و پیگیری امور مشتریان را در اسرع وقت به انجام رساند .
کارشناسان واحد مرکز تماس در تمامی ایام هفته به جز ایام تعطیل با خط تلفنی۰۲۱۶۶۷۴۲۸۹۰| ۰۹۱۲۸۶۹۶۱۴۵، شماره فکس ۰۲۱۶۶۷۴۲۸۹۰ (جهت ارتباط نمایندگان خدمات پس از فروش با فروشگاه دیجی حفاظ )، پیامک ۰۹۱۲۸۶۹۶۱۴۵ و یا آدرس ایمیل info@digihefaz.com آماده پاسخگویی به سوالات مشتریان و هموطنان ارجمند می باشند.